Bytt gasreturvajern

När jag bytte styrhalvorna upptäckte jag att returvajern var av uppe vid gasrullen. Går ju att köra med, men om ngt händer nere i förgasarna och de skulle hänga upp sig så har man ju ingen möjlighet att med rullens hjälp dra tillbaka gasen. Inget skoj om det skulle hända.

Så, dags för byte. Av med tanken. Sen luftfilterboxen. Lossa höger styrhalva (enklare att komma åt då). Och lossa vajrarna från rullen. Lossa returvajern vid förgasarna. Återmontera nya vajern. På med rullen på styrhalvan (som för tillfället tyvärr inte sitter på gaffelbenet). Känns helt OK. Så tillbaka med luftfilterboxen och tank. Sen tillbaka med styrhalvan på gaffelbenet. Vrider återigen på rullen men nu ”trögar” den sig tillbaka. Inte bra. Av med halvan igen. Håller den strax bredvid. Kollar – allt OK. Hmmmmm, är ngt med vajerböjarna. Ser iofs inte tight böjda ut. Provar, provar och provar igen med lite olika positioner. Men när styrhalvan sätts på gaffelbenet kärvar vajern. Smörjer (båda vajrarna), inge bättre. Satan. Av med tank och luftfilterbox igen och dubbelkolla allt. Vajrarna spikraka därunder och ligger i ”rännan”. Sätter på luftfilterboxen löst och märker att den kan hänga ner lite (inte mycket dock) i framkant och då blev det genast mer trögt i vajrarna. Så noggrant monterades luftfilterboxen igen, och med lite meckande med vajerlägen uppe vid styrhuvudet känns det OK igen. Fast det känns ändå lite sådär med tanke på hur känsligt det verkar.
Har jag löst det långsiktigt. Eller……….. :?:

EDIT:
Kände nu när jag var ute och kollade på’t igen att det inte fanns ngt slack i vajern alls. Justerade så att det är ett litet glapp iaf. Kan det vara en bidragande orsak att det var för tight tro ? Hoppas det. Känns OK nu.

Det här inlägget postades i Projekt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.